Lugna vs. galna tränare

Jag kollar på Djurgården - MODO på Canal+ och i pausen pratades det om olika tränartyper. Jag föredrar de lugna, mer tillbakadragna tränarna och tycker att det är bra att HV kört på den stilen de senaste åren. Om jag själv vore spelare är jag säker på att jag skulle ha mer respekt för en lugn och behaglig typ än en gaphals som skriker.

Exempel på tränare som jag alltid ogillat är Niklas Wikegård, Leif Boork, Pär Bäckman, Leif Strömberg med flera. Jag är övertygad om att de är bra på sitt sätt, men det är inte några personer jag sympatiserar med eller skulle vilja se i min klubb. Jag gillar tränare som Harri Rindell, Hans Särkijärvi, Perra Johnsson och självklart Pär Mårts och Kenta Johansson.

Jag har varit väldigt nöjd med HV:s tränare de senaste åren. Mårts var en stor idol hos mig och jag tyckte att han hade många vettiga åsikter och bra resonemang. Jag glömmer aldrig för några år sedan när HV gjort en riktigt usel period och Mårts fick frågan om han skulle skälla på laget när han kom in i omklädningsrummet. Mårts svarade bestämt "jag ska inte gå in i omklädningsrummet över huvud taget". Det var hans sätt att visa missnöje.

Kenta är som sagt också en person jag gillar starkt. Han är en skön och cool typ som är väldigt sympatisk. Däremot har jag ibland blivit irriterad över hans coaching den här säsongen. Han sliter mycket på "sjärnorna" i laget och ger dem överdrivet mycket istid - oavsett hur bra/dåliga de är. Men det var i och för sig något som var typiskt för Mårts också.

Kommentarer
Postat av: Mackan

Kollade också den matchen. Om man ser och lyssnar på Dif-supportrarna och tv-folket så var det som att Djurgården hade tagit SM-guld hahaha.. Märkligt, dom vann ju faktiskt bara en match.. spela roll om det var med 7-0. För mig kan t ex en 2-1 seger vara minst lika mycket värd ;-)

2008-11-11 @ 21:33:17
Postat av: Therese Gustafsson

Jag tycker också att en 2-1-seger kan kännas lika underbart som en utklassning likt Djurgården i dag. Men ändå roligt att se dem visa sin glädje på det sättet. Inte många andra klackar som skulle göra så, tyvärr.

2008-11-11 @ 21:54:39
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Adam K

Dessa 4: Niklas Wikegård, Leif Boork, Pär Bäckman, Leif Strömberg, somdu nämner är ochkommer alltid att lägga näsan iblöt, dessa har kurage nog att säga sinaåsikter och inte fjantar runtsomandra tränare i Sverige. Dessa vill skapa rubriker och står för det också.



Sen är det roligt också med tränare som Kenta och Pär Mårts, men om man vill se ändring i ett lag är de två sistnämnda dock inget att föredra. De vågar göra det, men är bekväma och låter det rulla på likr Tomas Kempe i Leksand, likadan typ. Han ser inte sitt lag falla då han bör göra det. De blundar och hoppas att slutändan så räckeer det till.



Boorken vågar handla innan det är försent liksom Wikegård.



Båda dragen har + och -.

2008-11-11 @ 23:38:04
Postat av: Therese Gustafsson

Som jag skrev, dessa tränare är säkert bra på sitt sätt och vissa spelare/lag behöver en tränare som kan ryta till när det gäller. Men jag personligen föredrar inte dem. Tror heller inte att HV är i behov av en sådan tränare.



Tränare som Boork och Wikegård blir lätt "större" än sitt eget lag och det tror inte jag är bra.

2008-11-12 @ 00:25:00
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: lagge

ja i kväll skulle han behöva skälla .för så som hv skämmer ut sej finns ju inte skandal .vi ska vara glada om vi slipper kval serien för det har inte blivit ett skit bättre louma är ju så duktigt så hv sämsta back

2008-11-12 @ 21:59:28
Postat av: Therese Gustafsson

Jag har inte Viasat Sport så jag såg inte matchen. Var det verkligen så illa i dag?

2008-11-13 @ 01:08:58
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Tob

Måste säga att jag inte håller med dig när det gäller tränartyper. Som spelare vill man få sig en utskällning när man spelar dåligt, det behövs för att väcka laget! Dessutom vågar ofta "högljudda" tränare bänka sina spelare om de är dåliga, och då spelar det ingen roll om det är en världstjärna eller en dussinlirare i 4:e femman.Jag har haft båda sorterna och föredrar personligen skrikiga tränare, de för med sig respekt bland spelarna!

2008-11-17 @ 00:41:38
Postat av: Therese Gustafsson

Jag tror att det beror på hur man är som person. Jag har visserligen aldrig spelat hockey men jag har hållit på med andra sporter och jag personligen har mer respekt för tränare som är lugna och sansade.



Jag vet att många HV-spelare föredrar tränare som Kenta. Framför allt de äldre spelarna som vet om själva när de har gjort mindre bra insatser och inte behöver en utskällning för att vakna.

2008-11-17 @ 02:09:33
URL: http://hv71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0