Elitserien är ett skämt

Ny dag och en god natts sömn, men jag är fortfarande lika förbannad som när jag lämnade Ängelholm i går. Läser runt i tidningar, bloggar och diverse forum, och ALLA såg att Rögles sista mål i går var en spark. De få som inte sett det är antingen blinda eller dumma i huvudet. Som Kenta sa till Canal Plus i går, hur ska man kunna lita på systemet efter det här? Varför uttalar ingen sig? Ska detta bara få passera som om ingenting hänt?

Gårdagens skandal är dessutom inte bara något som gör att HV förlorade och miste åtminstone en poäng, det kan i längden avgöra för fler lag. När 55 omgångar är spelade är detta något som direkt kan spela en avgörande faktor, att Rögle fick tre poäng på grund av ett felaktigt dömt mål. Jag tycker att det är förjävligt. Sådana här saker har jag alltid haft svårt att acceptera.

I våras när matchklockan i Frölundaborg krånglade mitt i en kvartsfinal mellan Frölunda och Färjestad, och Färjestad blev lidande, så var jag oerhört förbannad över hur det kunde hända. Då ska man också veta att det som hände där var en tveksam situation som var svår att avgöra. Ingen vet än i dag riktigt säkert om det bedömdes rätt eller fel. Men gårdagens match var inte ens tveksam. Det är så solklart som det kan bli.

Det värsta är att vi inte kan göra någonting åt det. Rögle vann på grund av fusk, Chris Abbot blev fyramålsskytt efter en spark och vi fick än en gång bevis på att Elitserien är ett stort skämt.


Kommentarer
Postat av: Magnus Olofsson



Ja, domarnivån i elitserien håller verkligen inte hög klass.

Jag vill minnas att i matchen mot HV i höstas så blev Rögle bestulna på " den mest solklara straff" som man hade sett på länge, enligt flertalet experter. Protesterade Rögle mot det beslutet kanske? Trots att man skulle kunna få 3 poäng istället för 1? Även det skulle kunna påverka tabellen. Rögle vann inte på fusk, jag tror nog att HV nån gång har fått med sig beslut som kanske inte alltid har varit rätt, och då kan man ju också säga att HV vunnit på fusk. Spekulera går alltid, eller hur?



2009-01-06 @ 19:49:06
Postat av: Therese Gustafsson

Så kan det mycket möjligt vara och då är det självklart beklagligt. Men om det är straff eller inte bedömer en opartisk domare på isen och inte en färgad videodomare. Och det är själva videogranskningen som jag är kritisk mot.



Det är inte förlusten i sig jag (och HV) är förbannad över, utan att sådant här kan hända över huvud taget. Hela systemet är åt helvete, och det kan drabba alla lag. Den här gången var det HV och Rögle.



Protesterna handlar inte om att HV vill få med sig poäng eller ta ifrån Rögle poängen de vann, utan att markera att det inte får gå till så här och att man inte accepterar det. Det borde fler göra tycker jag.

2009-01-06 @ 19:56:41
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Magnus Olofsson



Systemet som vi har idag håller inte, det håller jag med dig om och det måste ändras, där är vi fullständigt eniga.

Det blir ju alltid beklagligt när det drabbar det "egna" laget. Huruvida videodomaren var färgad, det är också något som man alltid kan spekulera om, men det löser ju inget.















2009-01-06 @ 20:55:42
Postat av: Therese Gustafsson

Du har rätt, det är förstås lättare att bli förbannad när det handlar om det egna laget. Men ändå. Jag anser att det är en principsak, oavsett lag.



Hur som helst, återstår att hoppas att något gott kommer ur detta och att systemet ändras snarast.

2009-01-06 @ 22:40:20
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: kristoffer

Måldomaren behöver ju inte vara färgad, kan ju vara inflyttad eller vad som helst..

2009-01-07 @ 04:34:08
Postat av: Mackan

Själva ishockeyn i elitserien tycker jag är toppen, men när det kommer till domare och bedömningar av olika slag så är det raka motsatsen.



Det är saker som den nu i ängelholm som får en att tappa glöden för hockeyn här i Sverige. Det saknas klara och tydliga bedömningar i stort sett i varenda match. Trist som fan.

2009-01-07 @ 12:10:56
Postat av: Therese Gustafsson

Kristoffer: Anledningen till att ungefär alla utom du antar att domaren är färgad är för att han dömde mål. Varför skulle han annars döma mål? Det var ju inte det.



Mackan: Så sant. Det här är knappast första eller sista gången det händer. Nästa gång kanske det sker i ett slutspel, och då kan det få förödande konsekvenser.

2009-01-07 @ 13:45:54
URL: http://hv71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0