Protester och omspel

Ni har säkert sett att HV har lämnat in en "protest" efter händelsen i Ängelholm, som jag redan nämnt så många gånger att jag inte behöver dra upp vad som skedde igen. HV vill i första hand ha omspel av matchen mot Rögle, alternativt att de sista 1½ minuten av matchen ska spelas om när lagen möts i Kinnarps Arena i den sista elitserieomgången.

Omspel av hela matchen tycker jag är en aning överdrivet. Det var som sagt 1½ minut kvar när det hände och då känns det onödigt att spela om 59 minuter. Däremot tycker jag att omspel av de sista minuterna är rimligt, även om det förmodligen inte kommer bli så.

På tal om detta så har jag nu sett reprisbilderna av Timrås mål som blev bortdömt i går. I vissa sekvenser ser det ut som att Tenkrat bara styr in pucken med skridskon, vilket är tillåtet, och i vissa ser det ut som att han vinklar upp benet och gör en sparkrörelse precis innan den går in. Väldigt svårbedömt enligt mig och uppenbarligen många andra.

Kommentarer
Postat av: Stonecastle

Jag har ingen förståelse alls till varför hela matchen/sista minuten ska spelas om p g a en felbedömning. Om HV:s protest går igenom kommer det bli protester efter typ varje match... Domarna gör mängder med felbedömningar under en säsong som avgör matcherna, att ta en felaktig utvisning kan också avgöra en match på slutet likväl som att som att godkänna ett felaktigt mål.



Däremot om en match avbryts p g a hot som fallet var i Karlstad för något år sen så kan man spela klart matchen senare. Dock ska man inte spela om hela matchen utan återuppta den där den slutade. Nu har väl inte hockeyn detta problem, det är väl mest fotbollen som drabbats. Men där tror jag man har som direktiv att matchen INTE ska spelas om eller återupptas senare.

2009-01-09 @ 10:47:37
Postat av: Therese Gustafsson

Att ta en felaktig utvisning KAN avgöra en match, det är jag inte sen med att hålla med om. Däremot är ju inte en utvisning lika direkt avgörande som ett mål som inte skulle ha godkänts med en minut kvar.



Som jag skrev i en kommentar till dig innan så ska ju sådant bedömas från fall till fall.

2009-01-09 @ 11:20:39
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: John´J

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/elitserien/timra/article4144420.ab



Domaren är ju stensäker iallafall, på att målet är korrekt bortdömt

2009-01-09 @ 13:24:03
Postat av: Sebastian

Heej såg Djurgårdens mäktiga tifo i matchen mot hv på denna länken: http://difhockey.se/videoflash.php?video=20090103&news=5410



Vet att du var där och såg de live, kommer vårat tifo på lördag mot FBK vara lika mäktigt?

2009-01-09 @ 13:43:32
Postat av: Therese Gustafsson

John: Precis. Därför är gårdagens bortdömda mål inte i närheten av en lika stor skandal enligt mig.



Sebastian: Djurgårdens tifo var grymt. Jag tror och hoppas att vårt tifo kommer bli lika mäktigt. Det är åtminstone det som är tanken.

2009-01-09 @ 21:06:10
URL: http://hv71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0