Att välja eller inte välja motståndare

I Sportbladet i dag skriver Mats Wennerholm en krönika om det kommande valet i Hockeykväll. Där ska alltså seriesegrarna Färjestad välja vilket lag av åttan Timrå och sjuan Brynäs de vill möta i kvartsfinal, sedan ska Linköping välja mellan det lag av dem som blir över och sexan Skellefteå, och så vidare. Wennerholm tycker att man ska skrota valet eftersom det är "osportsligt" mot de sämre lagen i serien. Ska man skratta eller gråta?

Jag håller inte alls med Wennerholm. Jag kan till viss del köpa det han menar, att med detta systemet så spelar det ingen roll om man kommer sjua eller åtta i serien, men samtidigt så är det enligt mig inte mer än rätt att det bästa laget får välja vilket lag de vill möta. Jag tycker snarare att fördelarna med att komma etta ska vara större än vad de är nu. Ettan borde få välja mellan SAMTLIGA lag i tabellen och inte bara de två sämst placerade.

Att kalla det osporsligt mot de sämre lagen är helt befängt, tycker jag. Kommer man sjua eller åtta så förtjänar man faktiskt inte fördelar. Jag förstår inte varför de flesta tycker så synd om och håller på att dalta med de något sämre lagen. Det är väl inte mer synd om dem än något annat lag? De har ju själva påverkat sina placeringar, och har man som Färjestad kämpat sig till förstaplatsen ska man givetvis få någon form av belöning för det.

Däremot håller jag med Wennerholm om att de bästa lagen ska få börja med en hemmamatch och inte bortamatch. Det är en klar fördel att spela första och tredje matchen på hemmaplan.

Kommentarer
Postat av: Davey

Helt rätt att de bäst placerade lagen ska ha fördelar emot de andra lagen,vilket dem får i en extra hemmamatch. Men hur rättvist är det t ex i



Brynäs/Timrås fall ? Brynäs 7eplats blir inte värd nånting när lagen får välja, Timrå kom 8a och får fördel gentemot Brynäs,DET är det osportsliga.

2009-03-05 @ 17:27:42
Postat av: Therese Gustafsson

Jag tycker att de bästa lagen ska ha mer fördelar än bara hemmaplanfördelen.



Som jag skrev i inlägget så förstår jag hur Wennerholm (och du) menar, som exempelvis i Timrå/Brynäs fall. Men samtidigt visste Brynäs att det kunde bli så här, och då får de skylla sig själva att de inte såg till att hamna bland de fyra första.

2009-03-06 @ 15:53:56
URL: http://hv71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0