Man får väl tacklas i hockey?

Det blev vinst med 3-0 mot Brynäs igår. Det var en stabil insats av HV och de blev bättre ju längre matchen led. Första perioden var sådär, andra var bättre och i tredje var det inget snack om saken. Boxplayspelet var otroligt bra med tanke på att HV fick spela halva matchen med en man mindre. Därför var det extra kul att Stefan Liv höll nollan. Han påpekade själv efter matchen att han är den första målvakten som håller två nollor den här säsongen. Liv har alltid stenkoll på statistiken.

David Ullström fick matchstraff efter en helt korrekt tackling på Ove Molin i andra perioden. Jag vet inte om man måste vara blind för att hålla på Brynäs eller om man bara är extremt färgade, för en mer uppenbar olyckshändelse kan man ju inte hitta. Molin stod med huvudet nerböjt och var inte beredd, därför gick det så illa. Han får skylla sig lite själv. Men det klart, det är väl jobbigt för Brynäs att inse att HV är så mycket bättre än dem så de måste lägga fokus på något annat istället för matchen. Jag förstår dem.

"Finlandstifot" blev för övrigt bra och finnarna verkar ha uppskattat det. Jag hoppas att det dyker upp bilder snart.

Kommentarer
Postat av: Lasse

Hmmm Tess... Vänd på det...? Om det varit en HV-spelare...???



Visst får man tacklas men man har ett ansvar också... Det var kanske en korrekt tackling men det var också en mycket onödig sådan...

2009-11-01 @ 18:15:06
URL: http://battrehockey.wordpress.com/
Postat av: Therese Gustafsson

Det finns HV-spelare som fått hjärnskakning av tacklingar också, men jag jag tror inte att du hittar ett enda inlägg i min blogg där jag gnällt över det - speciellt inte regelrätta tacklingar. Jag tycker att det är ett dåligt argument.



Du säger att tacklingen var onödig, men hade du tyckt samma sak om Molin inte skadats? När drar man gränsen för "en onödig" tackling? Nej, antingen tar man bort tacklingar helt eller så får man acceptera att olyckor kan ske.

2009-11-01 @ 21:09:16
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Lasse

Suck... När fan blev Du enögd...? Det var ta mej fan det ___ jag läst... Och försvara en skada...? Nej fan Tess. Skärpning....

2009-11-02 @ 07:27:37
URL: http://battrehockey.wordpress.com/
Postat av: Jonas

Men det var ju en regelrätt tackling, om du kollar expressen och ser bilderna så är det efter självaste tacklingen, jag såg det igår. Kolla videon istället, hockeyligan.se borde ha den. Det är inte ovanligt att expressen och aftonblaskan försöker skapa rubriker av ickerubriker, egentligen är det bara så jävla larvigt.



Källkritik?!?

2009-11-02 @ 10:49:20
Postat av: Daniel

Jag håller med Tessa helt och hållet. Skador kommer alltid uppkomma antingen det är medvetet eller inte.



Vem snackar om att försvara en skada? Vad jag kan se är det försvar till förmån för en REGELRÄTT tackling!

2009-11-02 @ 17:14:44
URL: http://danyf.blogg.se/
Postat av: Therese Gustafsson

Lasse: Jag har aldrig försvarat en skada, men som Daniel skriver så försvarar jag en regelrätt tackling. Det är jättetråkigt att Molin blev skadad, men jag kan sätta mitt liv på att det inte var Ullströms avsikt. Du måste ha missförstått mig grovt för jag blev verkligen förvånad över din kommentar.

2009-11-03 @ 01:12:56
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Lasse

OK. Ja, tacklingen är regelrätt. Så långt är vi överens. Och när du skriver att HV-spelare också fått hjärnskakningar så är det ett försvar. Och avsikt eller inte...? Så klart ingen vill väl skada någon annan, eller...?



Men kolla in matchvideon som ger Ullström gott om tid att både ställa om och göra annat... Molin står "på huvudet" och det är ingen optimal ställning... Det BLIR inge bra med en tackling då eller där... Det vet Ullström...



Hårda tag, självklart. Mer tacklingar, tillåt mer tacklingar tom men som med ansvaret för klubban så har man även ett ansvar i stort...



Sedan verbala tacklingar som det här vi skriver är ju bara för sköna...

2009-11-03 @ 11:23:17
URL: http://battrehockey.wordpress.com/
Postat av: Therese Gustafsson

Det jag menade när jag skrev att HV-spelare också fått hjärnskakningar var ett "försvar" till frågan om jag tyckt annorlunda om det hade hänt en HV-spelare.



Jag ser en viss poäng i ditt resonemang nu, även om jag inte håller med fullt ut.

2009-11-03 @ 12:28:46
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: John´J

Lasse:

Det är en tight situation. Tycker naturligtvis det är tråkigt för Molin, men samtidigt så måste han hålla upp blicken mer än han gör denna gången.

Men som de flesta så tror jag inte att David hade mening att skada honom.

Om du kollar på hockeykväll som sändes igår, plus websändningen av samma program, så tar Wikegård upp situationen och han säger ungefär samma sak som Therese

2009-11-03 @ 15:58:25
Postat av: Lasse

Japp John, det gör han och han har ju alltid rätt eller hur...? Nej jag lägger ner det här med min ståndpunkt kvar. Tacklas ska man få göra men det finns utrymme för eget ansvar också...

2009-11-03 @ 18:35:26
URL: http://battrehockey.wordpress.com/
Postat av: John´J

Lasse:

Nej han har inte alltid rätt, men Therese har! =)



Såg idag i tidningen att Molin själv tycker att tacklingen på intet sätt var oschysst, och det är väl i högsta grad rätt person att tycka till, eller vad säger du?

2009-11-03 @ 18:52:10
Postat av: Lasse

Rätt person vet jag väl inte mot den bakgrunden att jag anser att man som spelare har ett ansvar. Då är det väl Ullström som ska uttala sig...



Tacklingen har jag sagt väldigt lite om. "kanske korrekt" i min första kommentar. Det jag hela tiden vill komma till är att man som spelare ibland bör backa och inte smälla på 190 alla gånger. Jag känner till förutsättningarna där ute på isen, jag vet också hur det är när pulsen slår och man bar aVILL Så oerhört mycket. Men... Hur kul är det för Ullström att stå där och se på en i princip livlös Molin...? Vad tänker han då...?



Lägg ner det här snacket nu. Tacklingen var det inget fel på. Resultatet blev inte bra medan diskussionen efteråt är bra. Skitbra. Men se den för vad den är... Spelarna pratar idag om att visa respekt ute på isen. Så varför inte följa deras exempel och ta lite ansvar själva...

2009-11-04 @ 08:16:45
URL: http://battrehockey.wordpress.com/
Postat av: John´J

Lasse:



Jo håller med dej i din filosofi. Är säker på att Ullström har lärt sej en del av detta och man får komma ihåg att det är en ung kille. Kan inte ha varit roligt för honom att se Ove ligga där.



2009-11-04 @ 18:13:07
Postat av: Adam K

Problem i svensk ishockey och jag är HVfan och förvarar varken Ullström eller Molin, men Hvfan ärjag.



Svagheten i svensk ishockey är att i sverige kan de ge ut tacklingar höger till vänster men ingen kan ta emot en tackling? Har hört! INTE KA TA EMOT TACKLINGAR FATTA!



Ove Molin har också ansvar att ha huvudet uppe hela tiden, man ska spela hockey med huvet uppåt än att ha synen på pucken, menar vi pratar ju om landet som vunnit OS och VM, visst fan det var ju NHLspelare som vann OS, sorry. I vilket fall, så ska han ha huvudet uppe, han som tacklar i detta fall var clean så vad ska man säga. Om Det hade vart en HVspelare som blivit skadad så skiter jag i det för fysisk hocke yska finnas, är väl sverige som land som håller tillbaka. Dte är ju en kampsport eller? Om man också kan ta meot en tackling vore ligan superb!

2009-11-07 @ 23:23:35
Postat av: Eva Andersson

Tessa: Om inte du skulle reagera som vi Brynäsare gjorde om denna sitution är ju din ensak, och sen många av oss brynäsare reagerade på just att molin vart skadad och tyckte narturligtvis att de var en onödig tackling. Innan man såg bilder och de.



Men om nu de blivit tvärt om som lasse skrev, så tror nog många hv-fans hade reagerat lika dant som vi brynäsare gjorde.



Och som du säger, när drar man gränsen för en "onödig" tackling. eftersom alla vill se tacklingar så lär man ju acceptera att de uppstår skador med. men då kommer nästa fråga? när ska vi fans/supportrar få reagera när de uppstår tacklingar. då ska ju vi sluta bua när motståndrarna få in värsta tacklingen med som kanske leder till skador





2009-11-26 @ 17:23:44
URL: http://bifeva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0