Timrå eller Frölunda?

Klockan 19.00 i Canal+ ikväll kommer lagen att välja sina kvartsfinalmotståndare. HV kommer välja först och har då åttan och sjuan i tabellen, Timrå och Frölunda, att välja på. För det första måste jag, som jag sagt varje år, säga att det är dåligt att ettan inte får välja vilket lag de vill av de övriga. Det kan ju vara så att de två sämst placerade lagen är två lag som passar seriesegraren illa, och då är det ju knappast någon fördel att få komma etta. Det borde ändras snarast.

Men tillbaka till Timrå och Frölunda. Det finns för- och nackdelar med båda lagen. HV har slagit ut Timrå ur slutspelet två säsonger i rad, både 2008 och 2009. Båda gångerna har det varit tuffa serier och förra året blev det till och med en sjunde och avgörande kvartsfinal. Det här året har HV haft det ganska svårt för Timrå. Dessutom verkar de vara inne i en bra trend just nu. Starkt av dem att ta sig förbi både MODO och Luleå och ta den sista slutspelsplatsen.

Frölunda har å andra sidan bara vunnit en match mot HV i grundserien och dessutom är det bara 15 mil till Göteborg. Matcherna skulle bli roligare mot Frölunda med tanke på avståndet. Men Frölunda har om man jämför med Timrå, betydligt mer spetskompetens i laget och får de ihop det kan de bli farliga. De känns som ett mer osäkert val och därför tror jag att HV väljer Timrå ännu en gång.

Kommentarer
Postat av: Wardsson

Bra blogg!



Jag verkar helt ha missat denna, men får börja följa den framöver.

2010-03-14 @ 21:25:10
URL: http://snabbapuckar.blogspot.com/
Postat av: Mackan

Timrå. IGEN! Trååkigt! TIK spelar så jävla trist hockey, särskilt mot HV. Håll ihop laget, backa hem och gå på kontring. Även på sin hemmaplan. Blir väl samma destruktiva taktik i kvarten räknar jag med. Grisa runt och störa ett konstruktivt HV till misstag. Och sen utnyttja dom misstagen. Inget eget spel.

2010-03-15 @ 10:21:57
Postat av: Therese Gustafsson

Wardsson: Kul att du hittat hit! Varit rätt dålig på att uppdatera på sista tiden men ska bättra mig.



Mackan: Jag tycker att det har varit roliga serier mot Timrå de senaste två åren. Förra kvartsfinalserien var ju bättre än semifinalserien mot Frölunda tex. Tycker det ska bli kul att möta Timrå igen.

2010-03-15 @ 14:28:41
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Mackan

Nä, jag håller inte med. Timrå passar HV illa och var inte långt ifrån att slå ut HV ifjol. Och i år är väl risken minst lika stor. Tror Frölunda skulle vara ett mer passande lag för HV att möta pga att båda lagen har mer konstruktiv spelstil.

Tycker inte finalserien mot Timrå va direkt rolig förra året. Bara onödig och otäck spänning. Det vill jag inte ha redan i en kvartsfinal. Kan inte acceptera att HV åker ut redan där. Men den risken är ganska stor mot destruktiva Timrå.

2010-03-15 @ 17:06:07
Postat av: Therese Gustafsson

Timrå passar HV illa, men det var ändå roliga och spännande hockeymatcher när man ser det såhär i efterhand. Just då var det väl dock inte så kul eftersom det blev onödigt jämnt som du säger.



Jag tror att det går lättare för HV i år då Timrå har ett sämre lag än förra året. HV slår nog ut dem i den sjätte kvarten. Hade inte velat möta Frölunda, de har inte fått ut maximalt av sitt lag ännu.

2010-03-16 @ 19:13:17
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Mackan

Det har du rätt i, Frölunda har verkligen mycket kvar att bevisa. Och kan de bevisa det nu i slutspelet så kan de gå hela vägen utan tvekan.



Så jag förstår ändå att du föredrar Timrå. Det som skrämmer mig är att de har grymt bra form just nu och att de i förra årets kvart ställde till så mycket besvär för HV.



Men jäkligt kul med slutspel är det ju oavsett vilka HV möter:-) Återstår att se hur de hanterar Timrå i år då.

2010-03-17 @ 10:04:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0