Ett försvarstal till Mikko Luoma

Jag har sedan matchen slutade spenderat min tid med att försvara Mikko Luoma. Efter matchen fick jag omedelbart tre sms från tre olika personer som anklagade Luoma för både det ena och det andra - precis som vanligt. Luoma har blivit en syndabock utan dess like, ungefär som Petrasek också är, och allt han gör är numera dömt att misslyckas. Att jag är ensam om att alltid försvara Petrasek har jag blivit van vid. Däremot undrar jag om jag även är den enda människan på denna jord som inte gått med i klubben vi-hatar-Luoma?

Jag kan hålla med om att Luoma gjort en svag inledning av säsongen och han har gjort flertalet misstag som resulterat i mål av motståndarna. Jag förstår att folk blir irriterade när han gång på gång assisterar till motståndarna i egen zon. Men problemet är att oavsett vad han gör så får han skit, även de gånger han inte förtjänar det. När Davidsson och Falk gör ett misstag kan det tydligen passera utan ramaskri, men när Luoma klantar sig så blir det krig utan gränser.

Jag tycker att vi alla från och med nu skiter i vem som gör misstag när HV förlorar. Man vinner trots allt som ett lag och man förlorar som ett lag. Om det sedan är Luoma eller Davidsson som gör ett misstag, vad spelar det för roll?

Kommentarer
Postat av: Adam K

Sen beror det på vilka som är på forumet också.

12-13 åringar har ej ännu växt upp.

15-25 vet hur mna ska bete sig men vill inte vara allvarliga.



Men det du skrev var MYCKET BRA skrivet.

JAg håller med dig 100%



En del mognar senare vet du=)

2008-11-03 @ 22:40:24
Postat av: Therese Gustafsson

Bra att någon håller med. Det är dock inte enbart på forumet som det kastas skit på Luoma. 99,9% av de som står på A-stå under matcherna påpekar efter varenda match att han är värdelös.



Problemet är att de inte VILL se när han gör något bra. De har fått för sig att han alltid är värdelös och då är det de enda de ser.

2008-11-03 @ 22:47:25
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Daniel

Skillnaden mellan Luoma och Davidsson/Falk som du nämner är ju att Davidsson och Falk gör övervägande bra eller ok saker medans Luoma faktiskt inte presterat alls bra hittills.



Naturligtvis spelar de ingen roll som du skriver vem som gör misstagen - men faktum kvarstår att Luoma (och Petrasek) gjort alldeles för många misstag som resulterat i mål i baken - det kan man väl inte blunda för, oavsett om man vinner/förlorar som ett lag eller inte?

Att försvara att Luoma spelar kasst med motiveringen att man vinner och förlorar som ett lag har ju ingenting med Luomas kvalitéter som spelare att göra...

2008-11-04 @ 11:34:56
Postat av: TobbeA

Problemet är väl att det är väldigt svårt att se att han gjort något bra den här säsongen öht. Det tragiska är att vi har mångai samma sits. Petrasek, Hagos, Falk bl a. Att Johan D gör ettmisstag var 10e match kan jag leva med då han gör så mycket annat som är bra.

2008-11-04 @ 12:47:49
Postat av: Therese Gustafsson

Daniel: Jag förstår hur du menar. Men det är inte att försvara Luomas usla insatser som jag är ute efter, utan det faktum att hans usla insatser inte accepteras på samma sätt som andras. Jag tycker som sagt också att Luoma varit dålig, men jag skyller inte enbart på honom när HV förlorar.



Tobbe: Det är det som är problemet. Från och med nu kommer alla ha väldigt svårt att över huvud taget se när Luoma gör något bra, eftersom de flesta "bestämt" sig för att han är dålig. Precis det problemet finns när det gäller Petrasek också.

2008-11-04 @ 14:23:09
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Johan

Tycker det är för lätt att klaga på Louma och Pettan. Försvarspelet börjar ju i anfallzon det glömmer många bort.

2008-11-04 @ 15:30:51
Postat av: Therese Gustafsson

Sant. Men det är uppenbarligen roligare att skylla på en viss spelare än på hela laget.

2008-11-04 @ 16:03:05
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Mackan

Äh, Louma o Petrasek är naturligtvis bra men ibland är det bara lite svårt att se det då dom kan vara väldigt sega och slå för många felpass. Men så kan dom också vara väldigt bra när dom är på rätt humör och är skärpta. Så man får försöka ha lite "split vision" även som supporter ;-)



Men en spelare som HV kan göra sig av med är Hagos. Han tillför absolut ingenting! Hade en del förhoppningar om honom innan säsongen började men nej, han är nog ingen bra värvning.

2008-11-04 @ 16:44:03
Postat av: Fia

Jo jag förstår hur du tänker å ber om ursäkt eller ngt.. Brukar faktiskt inte klaga så värst mycket över just Mikko men igår va jag så sjukt besviken så ja ja vet inte. Det va ett sånt jävla skit slarv han gjorde. Man kan tänka sig hur fan han tänkte. Men det är ju alltid lätt att vara efterklok..



Men sen så är det mycket slarv runt honom just nu. Vad är förra säsongens Luoma? men det finns som du säger andra som gör misstag.. Bara för att nämna ett va ju Falk mot Bern i onsdags..Man ska inte hänga ut spelare. Det är fel men ibland så tar frustrationen över helt enklet.. Som du skrev man förlorar som ett lag och vinner som ett lag.

2008-11-04 @ 18:32:05
URL: http://fiaungen.blogg.se/
Postat av: Therese Gustafsson

Mackan: Det är just det som jag saknar hos vissa. Om man kan kritisera när de är dåliga ska man kunna se när de gör något bra också, och inte ta för givet att de ALLTID är värdelösa.



Fia: Det är inte bara gårdagen jag syftar på utan generellt sett. Det som sagt likadant när det gäller Petrasek. Det kvittar hur bra Petrasek än presterar, han skulle ändå aldrig få ett erkännande i HV-klacken. Förutom av mig då förstås. :)

2008-11-04 @ 19:27:13
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Fia

Joho jag berömde honom i fjol..så de så..;)

2008-11-04 @ 22:17:14
URL: http://fiaungen.blogg.se/
Postat av: Therese Gustafsson

Du och jag var väl mer eller mindre de enda i så fall.

2008-11-04 @ 22:34:28
URL: http://hv71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0