Domarkarusellen fortsätter

HV71:s klubbdirektör Tommy Fritz sa till HockeyExpressen i går att HV har kontaktat Hockeyligan för att få en förklaring till varför det felaktiga målet godkändes i måndags. Jag tycker att det är jättebra att HV går vidare med detta. Även fast det förmodligen inte kommer leda någonstans så är det viktigt att visa att de inte är nöjda med beslutet. Syftet är inte att ta ifrån Rögle poängen eller liknande, utan att visa att det inte kan gå till så här. Det är en principsak.

Det är inte förlusten i sig som är det som gör mig mest förbannad, utan att det över huvud taget kan hända på den här nivån. Nu har dessutom han som godkände målet, videodomaren Anders Holmqvist, erkänt att han gjorde fel. Det finns dock ingen som helst förklaring till varför han dömde mål och varför han uppfattade det som mål vid det tillfället. Det är inte så konstigt att man misstänker att han har Röglesympatier eftersom ingen annan förklaring ges.

Jag tar för givet att denna videodomare aldrig mer får döma en match. Sedan tycker jag att en offentlig ursäkt till HV är det minsta man kan begära.


Kommentarer
Postat av: Magnus Olofsson



Detta handlar om ett mål, rätt eller felaktigt dömt. Det är inte ett krig, eller ett brott som har begåtts, utan ett misstag som begåtts. Varför ska man då hänga ut den stackars killen med namn och telefonnummer som gjorts idag? Är det rätt väg att lösa detta problem, som har orsakats av hockeyligan indirekt?



Och kräva en offentligt ursäkt, ja, då ska banne mig också alla felaktiga beslut som begåtts i Elitserien av domare den senaste tiden ges till ALLA berörda parter.

2009-01-07 @ 19:25:50
Postat av: Sally

Jag håller med dig där en offentlig ursäkt bör ges till HV eftersom rätt ska vara rätt.



Förbannad blev jag av att bara läsa om det på aftonbladet.

2009-01-07 @ 19:32:26
URL: http://itisallaboutsally.blogg.se/
Postat av: Therese Gustafsson

Magnus: För många av oss är detta väldigt viktigt. För mig är inte HV bara ett lag och hockey är inte bara en sport. Därav denna uppståndelse när något sådant här händer. Och jag säger åter igen, det är en principsak. Tänk om detta hänt i en avgörande SM-final och hade kostat ett lag guldet?



Jag tycker att det är skrämmande att folk lämnat ut videodomarens telefonnummer (även fast jag själv inte sett det någonstans), men namn tycker jag inte alls är något fel att lämna ut. Domarna på isen "hängs ut" med namn så då ska väl videodomarna också göra det? Varför ska de vara anonyma? De måste ju kunna stå för vad de gjort.



Det är enligt mig en viss skillnad på felaktiga beslut och felaktiga beslut. När en domare exempelvis missar att döma en straff för det ena laget, eller missar att ta en solklar utvisning, så kan vi bara spekulera om det hade kunnat vara matchavgörande. Där får man dessutom inte se situationen från 1000 olika vinklar innan man tar ett beslut, som man får när man tar till videogranskning.



En sådan situation som hände i måndags däremot, det VET alla att det var matchavgörande. Hade allt gått rätt till hade matchen slutat 5-5.

2009-01-07 @ 23:27:42
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Therese Gustafsson

Sally: Jag är fortfarande förbannad trots att det var två dagar sedan. Jag kanske överreagerar, men hockeyn är så mycket viktigare för mig än bara underhållning.

2009-01-07 @ 23:29:53
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Magnus Olofsson



Hmm.. även om jag också tycker att målet dömdes på ett felaktigt sätt, trots att mina sympatier ligger hos de grön o vita, så känner jag inte att det rätt att det blivit en sådan hets av media och det övriga drevet. Killen hängs ut som en förbrytare, man publicerar ju inte ens namn på grovt kriminella i Sverige.. Och hans namn o telefonnummer fanns att hitta på en HV-blogg kan jag säga..



Men nog om det. Jag hade hellre sätt att HV hade fått en utvisning och att vi kanske hade vunnit på ett "rätt" sätt!

2009-01-08 @ 19:06:59
Postat av: Therese Gustafsson

Förstår hur du menar. Och visst, alla gör misstag. Men det ska inte behöva hända på den här nivån. Vi får hoppas att detta gör att vi får någon form av ändring inom kort.

2009-01-08 @ 22:54:59
URL: http://hv71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0