Fjärdeplatsen till HV

Grundserien är slut och HV avslutade den på bästa tänkbara sätt med en vinst mot spark-Rögle. Matchen slutade 5-2. Skönt och viktigt inför slutspelet att HV gjorde många mål, framför allt i powerplay som varit lite knackigt den senaste tiden. En match mot seriens näst sämsta lag i ett läge där de redan är klara för kvalserien säger väl visserligen inte så mycket, men jag tror att en vinst på hemmaplan var bra för HV:s självförtroende.

HV kämpade in i det sista för andraplatsen och gjorde det de skulle, det vill säga vann sin sista match, men tyvärr räckte det inte. Efter första perioden låg de tvåa eftersom både Linköping och Frölunda låg under, men som jag misstänkte vände de sedan och därmed slutade HV fyra i tabellen. En fjärdeplats som hade kunnat vara en andraplats om inte Rögle fullkomligt stulit minst en poäng från HV i omgång 38 nere i Ängelholm. Oerhört tråkigt och skamligt att en sådan sak delvis bidrog till avgörandet. Samtidigt får HV förstås skylla sig själva att de inte plockade mer poäng.

Jag gillar inte Rögle och jag hoppas att de åker ur och aldrig mer återvänder till Elitserien. Det känns inte mer än rätt att verkligheten hann ikapp dem till slut efter att ha överpresterat kraftigt i inledningen av säsongen. Ni minns väl när de låg etta i tabellen? Vilket skämt.

De "riktiga" topplagen var en aning trögstartade men vaknade sakta men säkert. Nog för att serien var jämn och avgjordes in i det sista, men det är knappast en slump att de fyra storlagen finns på topp 4 ännu en gång. Det känns som att ordningen är återställd. Jag tycker inte att det var roligt när alla underdogs tog över och fanns uppe i toppen.

Kommentarer
Postat av: Adam K

Har märkt att du gillar ha struktur och speciellt som du vill ha det. Hv har inte alltid vart "topp" 4, de topplag idag har inte alltid vart topp 4. Frölunda har i alltid haft pengar. Du kanske minns då LIF var topplag? Luleå var också ett i mitten av 1990-talet.

Just nu, idag och 5-10 år tillbaka är de topplag du nämner som sagt topp lag, men det vänder fort. Vad skulle du säga om LIF blir topp lag nästa år om de kommer upp och de har sen en dynasti på 5 år? Är det ett skämt då? För att de kom från allsvenskan?



sedan har vi sen lång tid tillbaka domare som dömer efter "topp 4":s fördelar gentemot bottenlagen.

Vem minns DIF- Hv 96? Eller andra topp4 som blvit finfördelade mot bottenlagen.

Det rögle gjorde var bra, de som var skämten då var HV71!



2009-03-02 @ 15:28:48
Postat av: adam K

Som du märker brukat jag försvar den svagas sida. Även om jag håller på HV, även om de kan bli bottengäng inom 10 år så försvar jag ändå bottenlagen.

2009-03-02 @ 15:30:45
Postat av: Therese Gustafsson

Har som du säger märkt att du gillar att försvara de svagas sida, och det är du inte ensam om. Jag tycker däremot tvärtemot dig och de flesta andra.



Det är enligt mig märkligt att många tycker det är fel och provocerande att hylla topplagen men däremot är det helt okej att tycka det är roligt när det går bra för de sämre, som exempelvis Rögle. Man ska tycka det är kul när lag skräller, men man får inte vara glad när "storlagen" dominerar.



Självklart vet jag att de nuvarande topplagen inte alltid varit topplag. Jag minns mycket väl tiden då jag var överlycklig över att HV ens gick till slutspel, som numera är en självklarhet. Men tiderna förändras. Visst, om Leksand går upp, lyckas etablera sig i toppen och stanna där i fem år så kul för dem. Men just nu är det ju inte så.



Innan säsongen startade var det inte många som trodde att det skulle gå så bra för exempelvis Luleå. Men nu när det gjort det så vänder helt plötsligt alla kappan efter vinden och tycker att det är fel när man "ser ner" på dem. Jag förstår inte vad problemet är. Topplagen har jobbat hårt för att ta sig dit de är, de har inte fått framgång och pengar gratis. De förtjänar att hyllas.

2009-03-02 @ 16:38:39
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Adam K

Du får gärna hylla toppagen och nej de har inte fått det gratis. Sen gillar jag med att det finns lag som kan nå toppen under lång tid. Men det jag inte gillade var att du tyckte att rögle är ett skämt bara för de låg etta. Menar Varför störas sig på sånt du du har ditt HV71?

2009-03-02 @ 22:19:01
Postat av: Therese Gustafsson

Jag tyckte att det var ett skämt att Rögle låg etta med tanke på laget de har. Det laget hör, om man jämför med de övriga, hemma i kvalserien. Något vi också fick bevisat till slut.



Även fast jag har mitt HV och det egentligen bara spelar roll hur det går för dem, kommer jag alltid att ha åsikter, positiva som negativa, om andra lag. Åsikter är ju vad en blogg är till för.

2009-03-02 @ 23:20:46
URL: http://hv71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0