HV71 - alltid, oavsett

I måndags var jag i Göteborg och såg en fotbollmatch. Jag är helt neutral när det gäller fotboll men min vän tvingade på mig en IFK-halsduk. Det tog emot i mitt HV-hjärta att stå med ett annat lags färger, även fast detta inte hade något med hockey att göra.


Trots att fotboll och hockey är två helt olika sporter så förstår jag inte hur man kan hålla på ett lag i fotboll och ett i hockey. Jag själv skulle inte klara det. Jag kan inte stå och skrika "hata Göteborg!" på ståplatsläktaren i Kinnarps Arena, för att sedan åka till Göteborg och sjunga "kustens vackra stad" när jag är på en IFK-match.


Det lustigaste av allt är de personer som håller på HV i hockey och exempelvis Djurgården i fotboll. Djurgården fotboll är för mig exakt samma sak som Djurgården hockey. Djurgården som Djurgården liksom. Det är samma klubb.
 

Hur kan man "hata" Djurgården när de intar Kinnarps, men älska dem när de sparkar på en boll? Hur kan man ha en Djurgårdsflagga på väggen när man håller på HV71?

Jag är enbart HV71. Inget annat lag får plats i mitt hjärta.




Kommentarer
Postat av: Fiddelino

Jag förstår dig precis, Skulle aldrig i helvete få för mig att hålla på ett annat lag I Sverige. Men sen är jag lika fanatisk när det gäller Arsenal som när det gäller HV. Men i Sverige finns det bara ett lag och en sport! HV71! <3

2008-09-04 @ 12:56:50
URL: http://fiddelino.blogg.se/
Postat av: Daniel

Lite väl trångsynt tänkande tycker jag. Men när man talar om lag i olika sporter som du tar upp så förstår jag din tanke, men att hålla på olika lag i olika sporter är inte mer än naturligt. Hallå fotboll är en sport liksom hockey... jag kan inte hålla på HV71 i fotboll eftersom de bara har ett hockeylag, alltså håller jag på IF Elfsborg i fotbollen.



Men var beträffar vilket lag som har mest plats i hjärtat är en helt annan sak, utan minsta tvekan är kärleken till HV störst.

2008-09-04 @ 13:05:13
URL: http://danyf.blogg.se/
Postat av: Therese

Daniel: Jag kan respektera att många människor tänker som du, men jag kan inte förstå det.



Det enda lag jag kan känna kärlek för är HV. Det är inget jag bestämt utan det bara är så. Bara för att HV inte har något fotbollslag så "måste" jag inte hålla på ett annat lag. Jag kan gilla en sport utan att ha sympatier för ett lag.

2008-09-04 @ 15:28:27
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: HVMange

Jag håller på IFK Göteborg i fotboll och HV 71 i hockey. Jag har inga som helst problem me det. Men jag förstår din tanke också. Vi är ju alla olika;)hehe.

2008-09-04 @ 15:30:14
Postat av: Therese Gustafsson

Mange: Precis, man är olika. Jag tycker inte att det är något "fel" med att ha två lag, men jag skulle som sagt ha problem med det.

2008-09-04 @ 15:34:37
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: HVMange

Ok. Men ja ska erkänna en sak. Jag gillar sporterna lika mycket. HV 71 är störst och som mitt hjärta slår för. Ingen tvekan om det!! Men när det gäller fotbollen kommer IFK inte i närheten av samma klass. Men det finns ett fotbollslag mitt hjärta klappar lika hårt för som de gör me HV. Och de är Liverpool FC från England. Jag blir alltid lika arg när båda lagen förlorar, tvärtom när dom vinner:). Och ja har aldrig haft problem me det. Men HV kommer alltid vara det enda laget i hockey!!

2008-09-04 @ 15:50:22
Postat av: Viktoria

...har ett svagt minne av att jag har en bild i min mobil då du har på dig en svartgul fin-fin halsduk... ;)

2008-09-05 @ 12:57:01
URL: http://utanintresse.blogspot.com
Postat av: Therese Gustafsson

Mange: Coolt att vara så engagerad i båda lagen. Jag tycker att det är tillräckligt jobbigt med ett. :)



Viktoria: Det har du drömt! Ärligt talat så kom jag att tänka på det här om dagen. Känn dig hedrad, jag gjorde det enbart för din skull. Den ligger fortfarande tryggt här hemma.

2008-09-06 @ 03:17:44
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Therese Gustafsson

Viktoria: Det ska tilläggas att det är en av de finaste presenter jag någonsin fått.

2008-09-06 @ 03:19:55
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Laban

När det gäller fotboll håller jag på AC Milan i Serie A.Svensk fotboll och Allsvenskan skiter jag fullständigt i.



Men självklart så går Hv före allt annnat,typ bara

eget dödsfall skulle stoppa en från en SM-final..

2008-09-06 @ 11:51:40
Postat av: Therese Gustafsson

Laban: Haha, det är rätt. HV går före allt.

2008-09-06 @ 13:49:12
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: John´J

Usch för att ha en "Blew-it" halsduk.....

2008-09-06 @ 18:14:14
Postat av: sandra.

jag håller med dig tessa. även om jag tycker att fotboll kan vara skoj då det inte är hockey, så kan jag ändå inte säga att jag älskar något fotbollslag. jag skiter egentligen hur det går i allsvenskan, men bara för att jävlas med någon så måste jag ju nämna ett lag, och då får det bli IF Elfsborg. men kärleken till HV gå inte gämföras med något annat. den kärleken jag känner till HV kommer jag aldrig känna för en annan klubb, vare sig det handlar om hockey eller fotboll. för mig är HV kärlek och det är enbart HV som förtjänar min kärlek. fotbollen och IFE kommer aldrig någonsin komma i närheten av det. även om hockey är hockey, och fotboll är fotboll, så är HV och kommer alltid vara laget i mitt hjärta!

2008-09-06 @ 21:39:56
URL: http://saxell.blogg.se/
Postat av: Therese Gustafsson

John: Man ställer ju upp för vännerna.



Sandra: Väl talat. Kärleken till HV kan inte mätas med något annat.

2008-09-07 @ 15:33:12
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Haha, jag är stolt över att du, för min skull, kunde stötta AIK den kvällen. Men då finns det även bild på mig i en Petasek-tröja! :D

2008-09-07 @ 19:03:10
URL: http://utanintresse.blogspot.com
Postat av: Therese Gustafsson

Ja, och Petrasek gjorde till och med HV:s enda mål den matchen du hade hans tröja. Bildbeviset hänger för övrigt på min vägg. Så snyggt!

2008-09-08 @ 01:19:36
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Jag håller med helt och hållet man håller på ett lag i mitt fall Luleå finns liksom inga andra alternativ. sen är de en annan sak att jag håller på Plannja i herrbasket men dom kommer ju från Luleå så de går ju endå men håller absolut inte på nått annat lag utanför Luleå, sen tycker jag att de vore kul om Löven kom upp till Elitserien. Läs min nya blogg kommer handla om Luleå ska försöka uppdatera så ofta som möjligt. lämmna gärna kommentarer om vad du tycker

2008-09-14 @ 18:22:10
URL: http://luleait.blogg.se/
Postat av: Jonas

Det jag inte kan förstå är varför man ska hata motståndarna. Jag tycker att klacken i Kinnarps de senaste åren lagt fokus på fel saker stundtals. Absolut inte hela tiden men stundstals. För mig vore det så stort om NorthBanks kunde bli föredömmet inom svensk läktarkultur då de hyllar sitt lag och ignorerar motståndarna. Självklart kan man bua ut en motståndare när han gör något idotiskt på plan men fokus ska ligga på att hylla HV71 och inte skrika "HATA GÖTEBORG!". Det är mina åsikter.

2008-09-14 @ 22:32:14
Postat av: Therese Gustafsson

Fredrik: Ska kolla in din blogg.



Jonas: Jag håller med dig om att fokus ska ligga på att hylla HV.



MEN - hatkärleken till motståndarna kommer aldrig att försvinna. Det handlar om rivalitet, prestige, o.s.v. Man bör inte ta det på så stort allvar.



Jag kan garantera dig att de som skriker "hatramsor" på A-stå i Kinnarps, är bland de mest engagerade och passionerade supportrarna av alla, som skulle göra allt för kärleken till HV.

2008-09-15 @ 01:03:31
URL: http://hv71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0