"Nu är det hjärta som gäller"

Jag nämnde Yared Hagos uttalande om tiden i HV i bloggen igår. Nu tänkte jag skriva lite till om honom. Jag har absolut ingenting emot honom - Hagos är faktiskt en av de trevligaste hockeyspelarna jag har träffat. Han var alltid glad och tog sig tid för supportrarna under sin tid i HV. Dock gjorde han (ännu ett) korkat uttalande till Expressen igår.

Han sa nämligen "plånboken och spelarbudgeten spelar ingen roll. Nu är det hjärta som gäller", i en artikel där allt sägs tala för HV i semifinalserien, eftersom de har "pengarna och stjärnorna". Jag håller helt och hållet med Hagos, det som är viktigast i hockey är att spela med hjärta. Det komiska är bara att det kommer just från honom, en spelare som spelat i fem olika elitserieklubbar i sin karriär.

Jag blir upprörd över att läsa artikeln. Det är så himla synd om Skellefteå som möter lag som har "dubbelt så dyra trupper. De har i princip kunnat välja vad de vill ha", samtidigt som hederliga Skellefteå minsann har gått en annan väg via juniorer och spelare som ratats av andra lag. Fantastiskt att Skellefteå har så många unga, lovande spelare, men varför är det så hedervärt att de plockar spelare lite här och där från andra klubbar? Tror de att dessa spelare spelar med mer hjärta än exempelvis en finsk eller kanadensisk spelare, som aldrig har spelat i Sverige tidigare? Snarare tvärtom.

Ingenting säger att ett lag som har mycket pengar inte kan spela med hjärta. HV har flest egna spelare av alla i elitserien. De kanske inte spelar med sex-sju juniorer som Skellefteå, HV har "bara" tre, men HV har åtta spelare som är under 21. Dessutom har de bara sex utländska spelare, jämfört med Skellefteås sju.

Det är tråkigt att det anses som "fult" att ett hockeylag har pengar. Det ska snarare vara något som lyfts fram i positiv bemärkelse. Dessa lag har jobbat hårt för att komma dit de är. Det är inte så att de spelat på lotto och vunnit 215 miljoner som Röglesupportern i Helsingborg gjorde för någon vecka sen. Men det är en annan historia. Min poäng är att man kan ha både pengar och hjärta. Det ena utesluter inte det andra.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Håller med dig. Bra sagt! :O)

2010-04-03 @ 01:38:12
URL: http://susannehitochdit.blogg.se/
Postat av: Mackan

Helt rätt!

2010-04-03 @ 11:54:17
Postat av: Nicke B

Äh, ta det inte så allvarligt. Det här är naturligtvis ett sätt av Hagos att bekräfta vår underdog stämpel och ge lite energi till AIK som trots allt är ett sämre lag... i alla fall på papperet. Väl mött på måndag i SKA, det kanske kan blir lite match av det här ändå. Och som vanligt kommer vi i hemmapubliken att ta skotrarna upp till arenan, vi har fortfarande MASSOR med snö här uppe i Nordpolen. ;-)

2010-04-03 @ 22:50:32
URL: http://www.youtube.com/watch?v=b9cWaL4SAIc
Postat av: Mackan

Strax förlängning i 3:e semifinalmatchen. Väldigt nervös. Väldigt. Har aldrig gillat Hagos, och nu när han har snubblat in ett par mål i kvart och semifinal så verkar han tro att han är en superstjärna. Ha ha ha.. ha! Får se hur länge hans tur håller i sig. Max denna matchen ut skulle jag tro.

2010-04-05 @ 21:01:04
Postat av: Mackan

Jaaaadå!:-D Aldrig sett Falk så snabb! hehe

2010-04-05 @ 21:20:47
Postat av: Adam K

Ni får ursäkta mig är inte 100 på Hagos MEN!

Therese. Detta med många klubbar och hjärta? Frågan är har Hagos brutit kontrakt? HAr han själv valt byta klubb? Eller är det klubben som kickar honom?

Hur ser du på om Hagos fullföljt ALLA kontrakt men spelat MED hjärtat för varje klubb han presterat för? Tänkt den tanken?

2010-04-06 @ 18:18:28
URL: http://offensivhockey20.bloggproffs.se/
Postat av: Therese Gustafsson

Nicke: Jag tror du missuppfattat lite. Jag är egentligen inte upprörd på Hagos utan på den som skrev artikeln. Det är ju den personen som vinklat den. Uttalandet av Hagos skrattar jag mest åt. Jag gillar honom egentligen.



Mackan: Sjukt spännande igår! Som jag skrev till Nicke så gillar jag Hagos och unnar honom framgång. Dock inte när han möter HV. :)



Adam: För mig är det inte fullt möjligt att spela med hjärta för fem olika klubbar. Skiter fullständigt i om han blivit kickad/brytit kontrakt eller vad nu anledningen än är.

2010-04-06 @ 21:09:36
URL: http://hv71.blogg.se/
Postat av: Karl

Adam, kan man ha hjärta för mer än en klubb?

2010-04-07 @ 01:54:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0